Rom

Ta Sig Till och Runt Rom

Som en av Europas största kosmopoler är det av yttersta vikt att ha ett fungerande trafiksystem, utan det kollapsar staden direkt. I Rom finns alla alternativ man kan tänka sig. Visst förekommer tung biltrafik och vill man cykla eller gå runt i staden är det klokt att vara försiktig då devisen ”kan jag klämma mig fram så gör jag det” ofta verkar gälla. Rom har ett väl utvecklat bussnät och en tunnelbana som genomgår en omfattande uppgradering.
 

Flyg

Rom Flyg
Det finns (snart) tre flygplatser i anknytning till Rom, varav två större.

Huvudflygplatsen heter Leonardo da Vinci, men är också känd som Fiumicino flygplats då den är belägen i Fiumicino kommun, sydväst om Rom. Den är inte bara Roms, utan hela Italiens största flygplats med 33 miljoner passagerare årligen. Flygplatsens internationella förkortning är FCO. Leonardo da Vinci flygplats öppnade år 1961 och hade från början två flygfält, mot dagens fyra. Från 1990 och framåt har det pågått rekonstruktioner och renoveringar på flygplatsen nästan varje år och idag är den i gott skick. Till och från centrala Rom tar man sig lättast med expresståget som går mellan flygplatsen och Termini Station två gånger i timmen, det går även andra tåg, men de innebär oftast flera stopp och eventuella byten. Resan med expresståget tar ca 30 minuter. Övriga alternativ är buss eller taxi via motorvägen som går från flygplatsen in i centrala Rom. Med Air One kan man flyga direkt mellan FCO och Köpenhamn och med Ethiopian Airlines mellan FCO och Stockholm-Arlanda.

Ciampino flygplats är Roms näst största och ligger ca 1,5 mil från centrala Rom. CIA, som flygplatsen förkortas, sköter såväl kommersiell, som civil och militärisk flygning. Flygplatsen är stadens äldsta och öppnade redan år 1916 och fram till byggandet av FCO år 1960 var den Roms största. Idag står flygplatsen nästan uteslutande för charter- och VIP-flygningar. Lågprisbolagen har vallfärdat till CIA som de senaste åren dramatiskt ökat i antal passagerare och till slut blev det så mycket trafik runt denna flygplats att folk klagade. Transportministeriet har bestämt sig för att låta Roms tredje (men nedstängda) flygplats öppna för kommersiell flygning för att ta över lite av den trafik som gick till CIA. Till CIA kan man flyga från Stockholm-Skavsta med RyanAir och från flygplatsen tar man sig lättast till centrala Rom med buss eller metro, tänk på att tar man metron så måste biljett köpas och stämplas i förväg. Med metron tar det ca 30 minuter från flygplatsen till Termini station.

Viterbo flygplats är en planerad komersiell flygplats belägen där Viterbo militärflygplats, som öppnade 1936, brukade ligga, ca fem mil norr om Rom. I slutet av 2007 bestämdes det att den skulle öppna för att lätta på trycket för de andra flygplatserna, då framför allt Ciampino, och förberedelsarna är igång. Flygplatsen får förkortningen LIRV.

Tunnelbana

Roms Tunnelbana
Roms tunnelbana öppnade sin första linje på 1930-talet. Man planerade att skapa en lätt förbindelse mellan centralstationen och det söderliggande förortsområdet E42 där man planerade att hålla World Fair år 1942, eventet blev aldrig av då andra världskriget kom emellan. Till slut öppnade linjen år 1955 och funkar än idag som en del i B-linjens nät. År 1980 öppnade linje A och på 90-talet byggdes linje B ut.

Metron är föhållandevis pålitlig även om den kan bli överfull vid rusningstimmar eller vid speciella event, i synnerhet linje A. Metron består alltså av två linjer, med en ny gren på linje B under konstruktion.

Metron ligger under en stor utbyggnadsprocess och ytterligare två linjer, C och D, är planerade. Linje Cs första sektion föväntas stå färdig år 2011, och linje D är under utveckling men planeras att öppna sin första sektion redan 2015.

Tåg

Roms centrala tågstation Termini är en av Europas största, p g a att den ligger i hjärtat av Italien. Tågtrafik till och från Rom är därmed väldigt effektiv och tillförlitlig och vart man än vill åka kan man vara säker på att det går tåg. Den näst största stationen i Italien är också belägen i Rom, den heter Tiburtina och inriktar sig mest på höghastighetståg.

Buss och spårvagn

När det kommer till kollektivtrafik ovan jord så finns både buss och spårvagn i Rom. Bussnätet är välutvecklat med hela 350 linjer och över 8000 hållplatser. Spårvagnsnätet är mer begränsat, med 192 hållplatser på 39 sammanlagda kilometer räls.